Vælg dit sprog

facebook

Nyeste status på E/F Ellen efter hændelse d. 11. juli 2023

Status på Ellen 4. marts 2024

Vi har nu modtaget de sidste batterier til Ellen, hvilket vi har set frem til.

Der er forberedt så meget som muligt med mindst mulig gene til driften.

Vores plan har været, at vi kunne montere de sidste batterier over 3 nætter for at undgå, at tage Ellen ud af drift.

Vi må desværre ændre planlægningen således, at Ellen tages ud af drift onsdag, torsdag og fredag i denne uge ( 6. - 8. marts inkl.

Årsagen er, at der er behov for justering af software i samarbejde med vores batterileverandør, som kun er muligt i dagtimerne.

Status på Ellen 2. februar 2024

Der sejles nu planmæssigt efter reduceret sejlplan på ruten med E/F Ellen. Vi forventer at skifte batterier i løbet af foråret. 

Status på Ellen 29. januar 2024

Der arbejdes intenst på de sidste justeringer på Ellen, så vi er klar til de endelige tests i havn og til søs.

Vi har været på den første lille sejlads i dag, som grundlæggende gik fint. Det er positivt.

De sidste justeringer, og balanceringer af batterier, trækker lidt ud og gør, at vi udskyder opstarten til fredag d. 2. februar.

Vi glæder os til at komme i drift og dermed også kunne betjene ruten til Als igen.

Status på Ellen 18. december 2023

Kort opdatering på udmelding d. 13. december – pga. forsinkelser fra leverandører udskydes idriftsættelsen af E/F Ellen til d. 31. januar 2024.

Keld M. Møller

Status på Ellen 13. december 2023

Vi arbejder pt. på at kunne idriftsætte Ellen den 15. januar 2024. Dog med en reduceret fartplan, da vi ikke på dette tidspunkt vil have fuld kapacitet af batterier ombord. Dette forventes pt. at være på plads i marts/april måned.

Fra starten af januar og frem til den 14. januar er der udarbejdet en midlertidig sejlplan, som er delt med pendlere og vognmænd, der skal sikre, at vi har besætning på både Ellen og Skjoldnæs.

Perioden skal bruges til forskellige tests og ombygning af færgelejet i Fynshav.

Sejlplanen for Ellen fra den 15. januar 2024 meldes ud så snart vi har regnet og fået godkendt kapaciteten der er til rådighed, hvilket først forventes at kunne ske i starten af januar. Forventningen til den reducerede sejlplan er 3-4 dobbeltture dagligt.

Vi arbejder på forbedrende tiltag, der skal munde ud i en godkendelse og frigivelse af Ellen til sejllads.

Spørgsmålet omkring "hvorfor det tager så lang tid", kan bedst forklares med, at der pt. ikke har været erfaringer med hændelser som denne ombord på en færge, hverken hos os, producenter, styrelser mv. Det er der nu og derfor ser vi også arbejdet stille og roligt falde på plads.

Vi er dog fortsat afhængige af leveringstider og godkendelser, som vi forventer falder på plads således, at vi følger den planlægning der er meldt ud.

Keld M. Møller

Status på Ellen 03.11.2023

 Ærøfærgerne har siden sidste status d. 14.09.2023 arbejdet sammen med batterileverandøren Leclanché, udstyrsproducenten Danfoss, leverandøren af skumslukningssystemet FiFi4Marine, Servex Ventilation A/S Søby Værft, Søby Skibselektro, Danmarks Teknologiske Institut (DTI), Søfartsstyrelsen og klassifikationsselskabet DNV på mange fronter. Det både i forhold til undersøgelser af overophedningen i batterimodul i batteristreng nr. 3 den 11. juli og i forhold til at sikre genindsættelsen af færgen Ellen i drift mellem Søby og Fynshav.

Faktaboks: Ellen har 2 batterirum. For og agter. I hvert rum er der 10 strenge med 42 moduler i hver streng. Dvs. Ellen har 840 batterimoduler. Overophedning opstod i en battericelle i modul nr. 29 i batteristreng 3 i forreste batterirum, og blev effektivt begrænset til dette modul af Ellens automatiske skumslukningssystem.

Det forventes stadigvæk, at 5-6 batteristrenge (210-252 moduler) skal udskiftes. De første er siden sidste status sat i produktion hos Leclanché i Yverdon i Schweiz efter aftale med forsikringsselskab. Nogle af de udskiftede moduler er sendt til Yverdon for at teste genbrug af dele. Batteriproducenten har lavet en produktionsplan for fremstillingen af disse batterimoduler. Planen krævede opstart af en ældre produktionslinje, da modultypen ikke længere var i produktion.

De udskiftede batterimoduler vil indeholde højere energikapacitet, da udviklingen, siden bygningen af Ellen, har øget energitætheden i battericellerne med omkring 40-50 procent. Ombord på Ellen forberedes batterisystemet til at kunne håndtere de nye celler både fysisk og i forhold til softwarestyringen.

Som nævnt i sidste status konkluderer DTI, at ingen passagerer/besætning har været i fare i forbindelse med hændelsen. Ydermere konkluderer DTI, at sikkerhedssystemet har fungeret enormt effektivt, som forventet, og har sikret, at hændelsen ikke har udviklet sig yderligere.

Undersøgelser viser dog også, at der har været utilsigtet skumfyldning til batterimoduler i nabostrenge, der ikke var varmepåvirkede. Skumslukningssystemet på Ellen var det første af sin slags i verden, og derfor er ventilationssystemet fra de enkelte batteristrenge nu blevet bygget om i det forreste batterirum, så de afledte materielle skader af skumudløsning minimeres. En tilsvarende ombygning af ventilationssystemet fra batteristrengene i det agterste batterirum er nu i gang.

Siden sidste status er kapacitetstest hos DTI af de mest slidte moduler fra de resterende 15 batteristrenge afsluttet med positivt resultat. Der er ikke fundet dårlige eller fejlbehæftede batterimoduler ved testene i Århus. Sliddet ligger indenfor de forventede marginer på de ældste batteristrenge, der er fra 2018. Der forskes endnu i branchen i, hvordan man kan følge og forudsige sliddet på batterier mere præcist.

I forhold til at finde årsagen til, hvad DTI betegner, mest sandsynligt, som en klassisk cellefejl i én battericelle, har der i uge 41 været foretaget opladningstest. I testene var andre batterimoduler sat ind i batteristreng 3, samt nabostrenge. De blev udført af Ellens besætning i samarbejde med Danfoss og Leclanché ombord på færgen i Søby. Testene lykkedes godt, og vil være et vigtigt bidrag til de tekniske konklusioner som Ærøfærgerne har bedt om fra de involverede producenter.

Samtidig er rederiet i en god dialog med Søfartsstyrelsen og klassifikationsselskabet DNV omkring de tiltag, der udestår for at genindsætte Ellen i drift mellem Søby og Fynshav. Ud over de endelige tekniske konklusioner indebærer dette også indkøb af gasdetekteringsudstyr til batterirum. Dette er et krav i nye batterifærger, men var ikke et krav da Ellen blev bygget.

Dertil kommer opsætning af såkaldte ”mid-pack-contactors”, der også er standard i nye batterifærger. Disse er bestilt for et stykke tid siden, og leveres fra uge 43 til 46 til alle batteristrenge i Ellen for installation. Kontakterne afbryder automatisk midt i batteristrengene ved sikkerhedshændelser, og nedbringer spændingen i den enkelte batteristreng. Dette øger sikkerheden ud over den automatiske afkobling af hele strengen fra alt forbrug, som allerede var en del af sikkerheden, også for batteristreng nr. 3 den 11. juli, og som virkede som det skulle.

Baseret på de endelige tekniske konklusioner, kan der komme andre tiltag, der skal iværksættes inden idriftsættelse, men dags dato er tidslinjen afhængig af leveringstidspunkter for den nødvendige udskiftning af batterimoduler. Moduler til de første tre batteristrenge skulle ifølge nuværende produktionsplan være klar i november og december. Herefter forventes det, at batterikapaciteten er tilstrækkelig til at test kan gennemføres, og at der kan startes op i en lidt reduceret fartplan, pt. forventeligt i midten af januar 2024.

 

Keld M. Møller

 

Status 14.09.2023

Der foregår et godt samarbejde mellem Ærøfærgerne og de involverede partnere omkring Ellen, herunder Danfoss og batteriproducenten Leclanché. Hændelsen er højt prioriteret hos alle, og der arbejdes hårdt på, at der løbende sker udvikling og fremskridt hen mod, at Ellen kan frigives og sættes i drift igen.

Lidt fakta:

Ellen har 2 batterirum. For og agter. I hvert rum er der 10 strenge med 42 batterimoduler i hver streng. Hvert modul indeholder 32 battericeller á 1 kg. Dvs. Ellen har 840 batterimoduler og 26.880 battericeller. Hver af de i alt 20 batteristrenge kan fungere som en selvstændig kraftforsyning til færgens motorer og nødudstyr, hvorfor Ellen har mere redundans end de fleste andre færger.

Hændelsen ombord på Ellen er lokaliseret til ét modul. Det ramte modul på Ellen har været til undersøgelse på Dansk Teknologisk Institut (DTI).

Foto fra forreste batterirum og fronten af det varmepåvirkede batterimodul i batteristreng nr. 3 efter at skumsystemet har været udløst d. 11. juli 2023. Spor af skumvæske ses på fronten.

Foto: Ærøfærgerne/Beredskabet

Resultatet fra undersøgelsen viser en klassisk termisk cellefejl fra én battericelle i modulet. Årsagen til denne fejl er dog fortsat ikke fastlagt, og der arbejdes grundigt med de videre undersøgelser. Vi har DTI på som uvildig partner i denne undersøgelse. DTI konkluderer også, at ingen passagerer/besætning har været i fare i forbindelse med hændelsen. Målinger foretaget af Beredskabsstyrelsen i batterirummet i døgnet efter hændelsen har ikke indeholdt spor af giftige gasser eller væsker fra den termiske hændelse. Ydermere konkluderer DTI, at sikkerhedssystemet har fungeret enormt effektivt, som forventet, og har sikret, at hændelsen ikke har udviklet sig yderligere.

På nuværende tidspunkt er vi vidende om, at 5-6 strenge (210-252 moduler) skal udskiftes, da der er trængt slukningsskum ind i nogle af disse batterimoduler. For at sikre, at resten af Ellens 15 strenge er i forsvarlig stand er en undersøgelse af disse strenge næste step.

Næste step er i gang – Vi har foretaget en opladning af Ellens batterier for efterfølgende at aflade ved at ligge langs kaj med skruer mv. tændt for afladning. Dette er med det formål at trække logs ud til de videre undersøgelser. Der er udvalgt 15 moduler fra de resterende 15 strenge, som undersøges af DTI’s batterilaboratorie i Århus ved hjælp af en meget nøjagtig kapacitetstest. De første meldinger er positive!

På nuværende tidspunkt vurderes tidsplanen for, hvornår Ellen kan forventes at kunne frigives af Søfartsstyrelsen og komme retur i drift. Vi vurderer løbende fartplanen, som pt. er V-sejlads mellem Søby og Faaborg/Fynshav, og melder ud så snart det er muligt, hvordan novembers sejlplan ser ud.

Ellen vil kunne sejle på den tilbageværende kapacitet, men da der mangler ca. 25% vil en sejlplan fra start være en reduceret udgave af den vedtagne sejlplan indtil nye batterimoduler er på plads.

14.09.2023

Keld M. Møller


Hændelse på E/F Ellen d. 11. juli 2023

Den 11. juli, opstod der, på vej fra kaj i Søby Havn, et problem i det ene batterirum. Pga. overophedning af et batteri, blev det automatiske skumsystem udløst i den pågældende batteristreng.

Besætningen reagerede prompte på alarmerne, fulgte de angivne procedurer, og kaptajnen på broen styrede sikkert Ellen tilbage til kaj, hvor passagererne kunne komme fra borde.

Siden har Ellen ligget stille, og det har betydet, at Skjoldnæs-færgen er sat til at sejle V-sejlads, så Ærøfærgerne fortsat kan servicere både Fynshav og Fåborg, dog med et reduceret antal afgange.

I øjeblikket afventes eksterne undersøgelser. Ærøfærgerne har, i samarbejde med batteriproducenten, skrevet sin egen rapport om hændelsen, men det er op til uvildige eksterne partnere at levere de tekniske undersøgelser af batterierne og systemerne generelt.

Det er på nuværende tidspunkt svært at sige, hvornår Ellen kommer ud at sejle igen, da det afhænger af de igangværende undersøgelser, konklusioner og evt. anbefalinger og krav.

Ellen er en pionér indenfor 100 % elektrisk drift, og som pionér er man både de første til at høste gevinsterne, herunder økonomisk drift, samt emissionsfri og partikelfri drift, men som pionér er man også med til at høste vigtige erfaringer, når der opstår en hændelse.

Der er 100 års erfaring med diesel-fremdriftssystemer og relaterede sikkerhedssystemer, hvorimod Ellen, som er den første længere rækkende elfærge, kun har 4 år på bagen. Da erfaringerne med hændelser som disse stadig er yderst begrænsede indenfor for det maritime område, er situationen naturligvis, at en hændelse også udløser meget grundige undersøgelser, da man ikke har et stort eksisterende hændelses-katalog, på samme måde som man har det i forbindelse med fx diesel-drift.

Men under alle omstændigheder, så har vi set, at Ellens systemer fungerede effektivt i forhold til at håndtere en overophedning i batterirummet, samt at hændelsen blev effektivt indkapslet af sikkerhedssystemerne.

Efterhånden som Ærøfærgerne ved mere om det videre forløb, bliver der meldt ud til offentligheden.

Direktør Keld M. Møller

kreditkort bw

Ærøfærgerne v/Ærø Kommune - Vestergade 1A - 5970 Ærøskøbing
Tlf: +45 62524000 - Email: info@aeroe-ferry.dk - CVR: 28856075

Persondatapolitik hos Ærøfærgerne  | Tilgængelighedserklæring 

© 2023 Ærøfærgerne. All rights reserved.

Website designed, developed and hosted by demand.dk